Można palić Judasza, … aż się pierze będzie sypać

Świąteczne „tępienie” zdrajcy Judasza jest na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO – NO! – I tak powinno być. / Nie wiem tylko czy można go też palić na wrocławskim ryneczku (:

W 2010 roku na wniosek Narodowego Instytutu Dziedzictwa w czeskich Pardubicach zwyczaj topienia Judasza, praktykowany w 29 okolicznych miejscowościach, został oficjalnie wpisany na listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO – donosi wPolityce.pl

– Świąteczne „tępienie” zdrajcy Judasza jest więc nawet jak najbardziej wskazane – No i tak powinno być. / Tradycja to tradycja.

A TAK JEST TO OPISANE NAUKOWO
Wielkotygodniowy obrzęd palenia Judasza w Polsce południowej

Dodano: 29 marca 2018

Tekst: dr Urszula Janicka-Krzywda

Zanim zdrajca spłonął w ogniu śpiewano też obrzędo­we pieśni mające głównie formę dialogu, co mogłoby wskazywać na ich rodowód w dawnych misteriach pasyj­nych. Przykładem może tu być następujący tekst zapisany przeze mnie w Zawoi w 1982 roku:

„Sed Pon Jezus na góro z apostołami,
spotkali Judosa ze zołnirzami.
jo się zołnirze o tego Pona,
co Go majo wiysać jutro z rana.
Nikogo tu ni ma pomiodzy nami,
nikogo tu ni ma jono my sami.
Na to sie Judos łozwoł w te słowa:
Teraz Cie Ponie bedom całował”.[11]

Podobne pieśni musiały towarzyszyć obrzędowi także w innych regionach, ale niewiele tych tekstów przetrwało do czasów, kiedy to zostały zapisane przez badaczy kultu­ry ludowej, jak zachowany we fragmentach tekst z Wróblowic pod Krakowem zanotowany jeszcze w 1971 roku:

„Za coś to Judasie złota tyle dostał?
Zapłacił mi złotem żydowski starosta!
Za co ci zapłacił, za jakie staranie?
Za Jezusa Pana haniebne wydanie!
Judasie, Judasie, zdrajco Pana mego,
sprzedałeś Go, sprzedał dla grosza marnego!
Gdybyś był Go sprzedał Najświętszej Panience,
dała by ci, dała, i talarów więcej!
Gdybyś był Go sprzedał apostołom świętym,
wziąłbyś troje tyle Judasie przeklęty!”. [12]

Obok tekstów poważnych, zbliżonych nierzadko do kościelnych pieśni pasyjnych, podczas egzekucji Judasza śpiewano też humorystyczne, wykpiwające zdrajcę przy­śpiewki. Przykładem może tu być znowu tekst zachowany pod Babią Górą:

„Hej, kaj ześ to Judosie, kaj ześ to bywowoł?
Hej, w tom świotom łogrodzie Jezusak całowoł.
Hej, coś dostoł Judosie za to całowanie?
Hej, worecek piniozków, śnurek na wiysanie.
Hej, kaj ześ się powiesił chłopie bezkurcyjo?
Hej, stary babie w chlywie śnureckiem za syjo!”.[13]

Gdy płomienie objęły kukłę Judasza, obecni z krzy­kiem uciekali do domów. Nie wolno się było obejrzeć za siebie, groziło to bowiem pomieszaniem zmysłów. 

I TO SIĘ CHYBA PRZYTRAFIŁO „NASZYM JEWREJOM” i POLITYKOM (:

* Nie wiem tylko jak się teraz Jewreje wytłumaczą ze swojego wieszania Hamana? (:

KOMENTARZE

Grecy, Hiszpanie i Wenezuelczycy też palą kukły Judasza. WIDEO

Burning Judas @ Stemnitsa (Easter 2013)
>> https://www.youtube.com/watch?time_continue=223&v=S3-Tjor9ar0

Town Burns Judas Statue to Mark Centuries-Old Holiday Tradition
>> https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=FsxLQy11BCU

Shooting of Judas
>> https://www.youtube.com/watch?time_continue=100&v=tIOJYkyNxVI

Źródło >> https://wpolityce.pl/swiat/443906-grecy-hiszpanie-i-wenezuelczycy-tez-pala-kukly-judasza

Topienie Judasza na liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO >> https://wpolityce.pl/polityka/443977-topienie-judasza-na-liscie-unesco

* Ciekawe co na to Jonny „Dyzma” Daniels (:

Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:12:34

WIELKANOCNE OBRZĘDY – SPALENIE KUKŁY JUDASZA W SKOCZOWIE

Pochód z Judoszem – kukła przedstawiająca jednego z 12 apostołów Judasza, tradycyjnie wodzona po Skoczowie w Wielki Piątek i Sobotę każdego roku na znak potępienia zdrady i wydania Jezusa na śmierć w czasie ostatniej wieczerzy.

Początkowo był to zwyczaj mieszkańców Śląska Cieszyńskiego; do dzisiejszych czasów zachował się jedynie w Skoczowie. Pierwsze wzmianki o uroczystości spalenia Judosza w Skoczowie pochodzą z przełomu XVI-XVII w.
>> https://bbfan.pl/wielkanocne-obrzedy-spalenie-kukly-judasza-w-skoczowie/?fbclid=IwAR3AOYV9VVCvAfUk-NOWURj94yzAIPyJwM6llsnR0flqi6DTuCn0FmTJxmI

Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:20:00

OBYČEJ VODĚNÍ JIDÁŠE

https://www.google.com/search?q=OBY%C4%8CEJ+VOD%C4%9AN%C3%8D+JID%C3%81%C5%A0E&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjz2qrisurhAhUEKKwKHUWSASIQ_AUIDygC&biw=1094&bih=474

Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:25:27

obrzęd palenia Judasza w Polsce południowej /// Tekst: dr Urszula Janicka-Krzywda

Wielkotygodniowy zwyczaj palenia Judasza w ubiegłym wieku odnotowali prawie wszyscy pamiętnikarze i ludo­znawcy. Kronikarz polskiego zwyczaju, Zygmunt Gloger pisał między innymi: „W niektórych okolicach w Wielki Czwartek (zwany także cierniowym) gromada chłopców (…) zrobiwszy sobie Judasza ze słomy (…) szła do ko­ścioła na »ciemną jutrznię«, Judasza z sobą niosąc. W kościele pod chórem wśród ludu stali uszykowani jako wojsko pod przywództwem jednego. Po skończonej jutrz­ni,na cmentarzu, chłostano Judasza kijami i siekano drew­nianymi pałaszami wśród wrzawy i śmiechu zebranego ludu. Potem włożywszy go na taczki wieziono na pleba­nię i do dworu, gdzie powtarzano to samo widowisko. Z dworu udawano się z Judaszem do gospody, a wreszcie albo topiono go w rzece lub stawie, albo gdy się ściemni­ło, palono na wzgórzu nad wioską”.[3] Podobną relację za­mieścił u schyłku XIX stulecia Łukasz Gołębiowski.[4] W tym czasie Judasza palono powszechnie jeszcze we wsiach podkrakowskich, co z kolei odnotował Oskar Kolberg. [5]

Niekiedy egzekucję zdrajcy rozpoczynało zrzucenie jego podobizny z kościelnej wieży lub dzwonnicy. Już w XVIII wieku Jędrzej Kitowicz relacjonował: „(…) chłop­cy zrobiwszy bałwana z jakich starych gałganków, wy­pchawszy słomą na znak Judasza, wyprawiali z nim na wieżę kościelną jednego lub dwóch spomiędzy siebie, a drudzy z kijami w pogotowiu przed kościołem stanęli. Skoro Judasz został zrzucony z wieży, natychmiast jeden porwawszy za postronek wiszący u szyi tego Judasza, włó­czyli go po ulicy”.[6] W okolicach Jarosławia w nocy z czwartku na piątek wieszano kukłę Judasza na drzewie w pobliżu świątyni, a po południu odbywał się sąd nad wi­nowajcą. Strącano ją kijami na ziemię, wleczono pod ko­ściół i tutaj na dziedzińcu ogłaszano wyrok: 30 kijów za 30 srebrników, które otrzymał Judasz wydając Zbawicie­la. Głównym sędzią, i równocześnie wykonawcą egzekucji, był zawsze, na większą hańbę sądzonego, ułomny, niedo­rozwinięty mężczyzna. Judasza wleczono potem przez wieś nad staw lub rzekę, gdzie podpalano go i płonącego wrzu­cano do wody. W Rzeszowskiem zdrajcę wieszano przed domem osoby nielubianej we wsi potępianej przez miej­scową społeczność.

>> http://kulturaludowa.pl/artykuly/wielkotygodniowy-obrzed-palenia-judasza-w-polsce-poludniowej/?fbclid=IwAR3TMH0CFJwfmYlmBlBiW2CAzB0dyTutk2lC45ZTQdUvZYFqk4BF0CguX7s

Ziut Obóz Narodowo Demokratyczny 25.04.2019 06:39:52

Opublikowano za: http://ziut.neon24.pl/post/148624,mozna-palic-judasza-az-sie-pierze-bedzie-sypac

Wypowiedz się