Amerykańskie mity i polityka USA.

  • Anna-PK wtorek, 21 czerwca 2022, 17:33:02

— xxxx —

Takie mity są wpisane w politykę zagraniczną USA i są podstawą do formułowania doktryn wojennych, lub zmian systemów politycznych za granicami, uznanych przez polityków USA za szkodliwe.

1. Doktryna Monroe

Prezydent USA, James Monroe, sformułował swoją doktrynę 1823 r., W tym czasie prawie wszystkie hiszpańskie kolonie w obu Amerykach albo osiągnęły niepodległość, albo były bliskie niepodległości. 
Monroe twierdził, że Nowy Świat i Stary Świat miały pozostać wyraźnie odrębnymi strefami wpływów, a zatem dalsze wysiłki europejskich mocarstw mające na celu kontrolowanie lub wpływanie na suwerenne państwa  na połkuli zachodniej będą postrzegane jako zagrożenie dla bezpieczeństwa USA.
Doktryna Monroe była stanowiskiem polityki zagranicznej Stanów Zjednoczonych, które sprzeciwiało się europejskiemu kolonializmowi na półkuli zachodniej.
 Doktryna ta była centralnym elementem polityki zagranicznej USA przez większą część XIX i początku XX wieku.

 Z kolei USA uznałyby i nie wtrącały się w istniejące kolonie europejskie, ani nie mieszały się w wewnętrzne sprawy krajów europejskich. Co oczywiście nigdy nie było przestrzegane. 

W tym miesiącu, w ramach swojej polityki dominacji na amerykańskiej półkuli, rząd Stanów Zjednoczonych  zorganizował 9.06.2022 Szczyt Ameryk w Los Angeles.
Prezydent USA Joe Biden wyjaśnił na początku, że trzy kraje na półkuli – Kuba, Nikaragua i Wenezuela – nie zostaną zaproszone na to wydarzenie, twierdząc, że nie są demokracjami.

 Prezydent Meksyku Andrés Manuel López Obrador zakwestionował zasadność wykluczającego stanowiska Bidena, więc Meksyk, Boliwia i Honduras odmówiły przybycia na to wydarzenie. Jak się okazało, szczyt okazał się fiaskiem. (  A  w ostatnich dniach, w Koluimii  wygrała  partia  skrajnej lewicy. ) 

Przyszły rok, 2023, będzie dwusetną rocznicą doktryny Monroe, kiedy Stany Zjednoczone zapewniły swoją hegemonię na amerykańskiej półkuli.  Duch Doktryny Monroe nie tylko trwa, ale został teraz rozszerzony przez rząd USA w rodzaj Globalnej Doktryny Monroe.

2. American Axceptionalism – Amerykańska Wyjątkowość. 

Istnieje teoria, że Ameryka różni się jakościowo od innych narodów. Teoria ta jest podstawą dla  ideologii, że Ameryka ma wyjątkową misję w świecie.  Jest tzw Amerykańska Wyjątkowość, czyli  American Axceptionalism. 
Amerykańska wyjątkowość to idea, że ​​Stany Zjednoczone z natury różnią się od innych narodów. Jego zwolennicy argumentują, że wartości, system polityczny i historyczny rozwój Stanów Zjednoczonych są wyjątkowe w historii ludzkości, często z implikacją, że kraj jest przeznaczony i uprawniony do odgrywania odrębnej i pozytywnej roli na arenie światowej.
Ta ideologia, którą  nazwa się  amerykanizmem, opiera się na wolności, równości wobec prawa, indywidualnej odpowiedzialności, republikanizmie i ekonomii leseferyzmu; zasady te są czasami zbiorczo określane jako „amerykańska wyjątkowość” i powodują, że Stany Zjednoczone są postrzegane zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej jako lepsze od innych narodów lub mające wyjątkową misję.

Amerykańska wyjątkowość jest deską platformy Partii Republikańskiej od przyjętą w 2016 r. definiuje ją jako „pojęcie, że nasze idee i zasady jako narodu dają nam wyjątkowe miejsce przywództwa moralnego” i potwierdza, że ​​w związku z tym Stany Zjednoczone muszą „odzyskać swoją naturalną pozycję lidera wolnego świata”. 
Aby potwierdzić to niedorzeczne twierdzenie na całej planecie, Stany Zjednoczone prowadzą politykę „osłabiania” tego, co postrzegają jako „bliskich rywali”, a mianowicie Chin i Rosji.

3. Kościół Jezusa Chrystusa i Świętych Dni Ostatnich  

 Oprócz  działań politycznych  wyróżniajacych  USA  spośród  innych  nacji i  politycznych  organizacji  narodowych, USA posiadają odrębną  od  innych religię. Jest to wiara w misję Jezusa Chrystusa na  amerykańskim kontynencie  po  Jego Zmartwychwstaniu. 

Kościół Jezusa Chrystusa i Świętych  Dni Ostatnich  wierzy, że Ameryki, w tym Stany Zjednoczone, są miejscem wyjątkowym zamieszkałym przez wybrany naród złożony z Lamanitów (rdzennych Amerykanów) i Mormonów dla szczególnego przeznaczenie, łącząc Stany Zjednoczone z biblijną ziemią obiecaną w Księdze Mormona, z Boską inspiracją Konstytucji Stanów Zjednoczonych. 

Lider Mormońskiego Kościoła, Józef Smith argumentował, że tysiącletnie Nowe Jeruzalem miało zostać zbudowane w Ameryce (10. Zasada Wiary) i donosił, że Bóg mówi: „nie jest w porządku, aby ktokolwiek był w niewoli między sobą. I w tym celu ustanowiłem Konstytucję tej ziemi rękami mędrców, których w tym celu wzbudziłem i odkupiłem tę ziemię przez przelanie krwi.”  
Chociaż oficjalnie odrzucani przez Kościół LDS, fundamentalistyczni mormoni wierzą w Przepowiednię Białego Konia. 
Przepowiednia Białego Konia to popularna nazwa wpływowej, ale spornej wersji oświadczenia na temat przyszłości Świętych w Dniach Ostatnich (popularnie zwanych Mormonami) i Stanów Zjednoczonych. Została ona wydany przez Edwina Rushtona około 1900 roku i rzekomo ogłoszona w 1843 roku przez  Josepha Smitha Jr., założyciela ruchu Świętych w Dniach Ostatnich.
Święci w Dniach Ostatnich, zgodnie z wersją Rushtona, mieli „pójść do Gór Skalistych i… być wielkim i potężnym ludem”, związani w symbolicznym języku proroctwa z jednym z biblijnych czterech Jeźdźców Apokalipsy w Księdze Objawienia.
Domniemane oryginalne oświadczenie Smitha przewiduje, że Konstytucja Stanów Zjednoczonych pewnego dnia znajdzie się w niebezpieczeństwie,  „zawiesi się jak na nici”, ale zostanie ocalona przez Świętych w Dniach Ostatnich. Wersja upiększona przedstawia ją jako „wysiłek Białego Konia”

4. Mity i amerykańscy politycy.

W kwietniu 2009 roku prezydent USA Barack Obama odpowiedział na pytanie dziennikarza w Strasburgu następującym stwierdzeniem: „Wierzę w amerykańską wyjątkowość, tak jak podejrzewam, że Brytyjczycy wierzą w brytyjską wyjątkowość, a Grecy w grecką wyjątkowość”. Obama dalej zauważył: „Nie widzę sprzeczności między przekonaniem, że Ameryka odgrywa niezwykłą rolę w prowadzeniu świata w kierunku pokoju i dobrobytu, a uznaniem, że przywództwo jest obecne, zależy od naszej zdolności do tworzenia partnerstw, ponieważ nie możemy sami rozwiązać tych problemów. “

Mitt Romney ( rodzina mormonów) zaatakował oświadczenie Obamy i argumentował, że pokazuje ono, że Obama nie wierzy w amerykańską wyjątkowość zrównując ją z  innymi narodowymi mitami.  Były gubernator Arkansas, Mike Huckabee, powiedział, że „światopogląd Obamy różni się dramatycznie od jakiegokolwiek prezydenta, republikanina czy demokraty, jakiego mieliśmy… Dorastał bardziej jako globalista niż jako Amerykanin. Zaprzeczanie amerykańskiej wyjątkowości jest w istocie zaprzeczeniem serca i dusza tego narodu”

W przemówieniu na temat kryzysu w Syrii 10 września 2013 r. Obama powiedział, że „jednak kiedy przy skromnym wysiłku i ryzyku możemy powstrzymać dzieci przed zagazowaniem na śmierć, a tym samym sprawić, że nasze dzieci będą bezpieczniejsze na dłuższą metę, powinniśmy działać… To jest to, co wyróżnia Amerykę. To czyni nas wyjątkowymi.”

W bezpośredniej odpowiedzi następnego dnia rosyjski prezydent Władimir Putin opublikował artykuł w The New York Times, w którym artykułował: „Niezwykle niebezpieczne jest zachęcanie ludzi do postrzegania siebie jako wyjątkowych, niezależnie od motywacji… Wszyscy jesteśmy różni, ale gdy prosimy o błogosławieństwo Pana, nie możemy zapominać, że Bóg stworzył nas równymi”.

Poglądy Putina wkrótce poparł przyszły prezydent Donald Trump, który ogłosił, że artykuł jest „arcydziełem”. „Myślisz, że ten termin wyjątkowości jest piękny, ale co czujesz jeśli jesteś w Niemczech i nagle to słyszysz, albo w Japonii lub w jednym ze 100 krajów? Wtedy nie spodoba ci się ten termin” – powiedział Trump. „To bardzo obraźliwe i Putin mu o tym powiedział”.

Inny polityk Sherle Schwenninger, współzałożyciel New America Foundation, który to skomentowal  mówiąc:  „Trump redefiniuje amerykańską wyjątkowość, kładąc kres neoliberalno-neokonserwatywnemu projektowi globalistycznemu, który wspiera Hillary Clinton i wielu Republikanów. „ Jednak Trump opowiadał się również za polityką „America First”, kładąc nacisk na amerykański nacjonalizm i unilateralizm,  z większym naciskiem na nieinterwencjonizm.

Takie mity są wpisane w  politykę zagraniczną USA i  są podstawą do formułowania doktryn wojennych, lub zmian systemów politycznych w innych krajach, a uznanych  przez  polityków USA za  szkodliwe.

Anna-PK

Opublikowano za: https://an40na.neon24.info/post/168387,amerykanskie-mity-i-polityka-usa

Wypowiedz się