Państwo opiekuńcze

KIM OPIEKUJE SIĘ „PAŃSTWO OPIEKUŃCZE”? [1]

dr Szczęsny Z. Górski           

 

Komentarz do debaty o obecnym kryzysie, o długu państwowym, o deficycie i budżetowej dziurze, o cięciach wydatków budżetowych, o emeryturach [2]i podatkach

 

Dobrą ilustrację omawianej sprzeczności (s.13,14) interesów realnej i finansowej sfery gospodarki może stanowić zestawienie z raportu Kanadyjskiego Biura Kontroli Finansów, na co wydano dług publiczny netto Kanady w ciągu 125 lat, w okresie 1867 – 1992 r., wynoszący 423 miliardy $. Na pokrycie deficytu budżetowego wydatków planowych wydano 37 mld.$ [3] Pozostałe 386 mld $ wydano na pokrycie kosztu wypożyczenia tych 37 miliardów $. To znaczy Rząd wydał ca 9% na rzeczywiste dobra i usługi dla kanadyjskiego społeczeństwa [emerytury, edukacja, kultura, opieka społeczna, zdrowie…] zaś 91% na tzw. obsługę długu, to jest na spłatę procentów od kredytu.[4] W roku 2003 proporcja wynosiła już 93% i 7%.

Dług Kanadyjski 1867 – 1992   $423 mld

              

 

 

 

 

 

udział poszczególnych czynników produkcji w produkcie krajowym brutto [5]

ñ   Praca i zarządzanie – około10% (udział pracy, wkład prywatny)

ñ   Inwestycje w przemysł dokonane przez prywatnych inwestorów z ich własnych         oszczędności   – około 2% (udział kapitału prywatnego)

ñ   Bogactwa naturalne – około10% (dobro powszechne, kapitał społeczny)

ñ   Postęp naukowo-techniczny – około50% (dobro społeczne, kapitał społeczny)

ñ   Podział pracy i specjalizacja dzięki organizacji pracy – około10% (kapitał społeczny)

ñ   Inwestycje w przemysł dokonane przez całe społeczeństwo – około18% (udział kapitału społecznego – z podatków, oszczędności długoterminowych np. ubezpieczenia, fundusze emerytalne)

 

właściwa dystrybucja ekonomicznego przyrostu realnego jako dywidendy od kapitału

ñ   około10% – należy się osobom zatrudnionym i zarządzającym

ñ   około 2% – należy się inwestorom prywatnym z tytułu ich własnych oszczędności

ñ   około 88% – powinno zostać rozdzielone między wszystkich obywateli jako renta od zysku
z kapitału społecznego –
dywidenda społeczna [6].

Podział faktyczny

ñ   Około 90% – wielcy prywatni inwestorzy finansowi, banki

ñ   Około 10% – ogół społeczeństwa.


[1]             Górski S. Z., 2003, Kryzys Kapitalizmu (s. 13-15)

[2]             Jak wyżej (s. 15 )

[3]             Pilote A. 2006, Dług publiczny Kanady 1867-1992. Efekt procentu składanego w 2003 – było 93% i 7%.

[4]             Dla innych krajów proporcje zależą od obowiązkowej rezerwy minimalnej w bankach komercyjnych. Obecnie w Polsce system bankowy może wyemitować ex nihilo (s. 8-9 i 24) około 96 % krajowych środków nabywczych, które może stopniowo zawłaszczać poprzez mechanizm kredytowej pompy podatkowo – procentowej. (s. 4 -5 )

[5]             Soucy L., 1999, Fałszerze pieniędzy, WERS, Poznań, s. 15. Autor podaje te wartości jako oceny szacunkowe.

[6]                  Rozdział dywidendy przy pomocy dodatkowego pieniądza emitowanego przez państwo, a nie z podatków.

                   http://michaeljournal.org/lekja1.htm